The Grapevine Music Awards 2019 przyznane!

Zaprzyjaźniona z nami redakcja Reykjavik Grapevine właśnie przyznała swoje nagrody muzyczne – The Grapevine Music Awards. Wyboru dokonali: John Rogers (The Reykjavík Grapevine), Anna Ásthildur (Iceland Airwaves), Anna Gyða Sigurgísladóttir (RÚV+), Kevin Cole (KEXP), Alexander Jean De Fontenay (DJ, dziennikarz) i Steinar Fjeldsted (albumm.is). Za zgodą Grapevine’a muzykaislandzka.pl przedstawia tekst w polskim tłumaczeniu! A co do nagród, została już tylko jedna niewiadoma – Nagroda Czytelników. Zostanie przyznana na podstawie wyników głosowania, które właśnie trwa. Rozstrzygnięcie w sobotę, 11 stycznia. Głosujcie tutaj!

Artykuł pochodzi ze strony internetowej The Reykjavík Grapevine, tekst autorstwa Johna Rogersa, zdjęcia Magnús Andersen.
Oryginalny tekst, wraz ze zdjęciami i szczegółowymi informacjami na temat jury znajdziecie na stronie: https://grapevine.is/culture/music/grapevine-music-awards/2019/01/03/grapevine-music-awards-2019-the-winners-are-here/
Polskie tłumaczenie za zgodą autora: Bartek Wilk

Jednym z najczęstszych pytań dotyczących Islandii – zaraz po tych, dotyczących wulkanów, aplikacji pozwalającej uniknąć przypadkowego kazirodztwa i pytań o śmierdzącego rekina, jest to: „Dlaczego tak wiele świetnych zespołów pochodzi z tak małej, samotnej wyspy?”. To trudne pytanie. Odpowiedzi często wskazują na zwykłą nudę, ujście dla czegoś, co określa się mianem  „skandynawskiego bólu”, granie muzyki jako sposób na przetrwanie długich islandzkich zimowych nocy, albo długoletnia, przekazywana z pokolenia na pokolenie tradycja wspólnego rodzinnego śpiewania, która sprawia, że większość Islandczyków w którymś momencie sięga po instrument i występuje.

Wiele z tych odpowiedzi może być słusznych, a prawda zawiera pewne aspekty każdej z nich. Ale bez względu na to jaka jest rzeczywistość, jesteśmy niezmiernie wdzięczni za tak ujmujące, wciągające, zaskakujące, kuszące i różnorakie wcielenia gwiazd, z których składa się islandzka konstelacja muzyczna. Będąc narodem żyjącym na samotnej wyspie, Islandczycy mają w rzeczywistości tylko kilka zespołów, podróżujących każdego roku do innych krajów, dlatego też tak bogata, zróżnicowana i wciąż ewoluująca własna scena muzyczna jest niezbędnym składnikiem naszej rozrywki i trzyma nas przy zdrowych zmysłach.

Mając to wszystko na uwadze, my w Grapevine, końcem 2018 roku, kolejny raz zebraliśmy panel cenionych ekspertów, którzy przesłuchali najznamienitsze albumy, piosenki, przyjrzeli się najważniejszym momentom i koncertom roku – od nowicjuszy przez wschodzące gwiazdy, aż po nowe kolaboracje i uznane talenty, które złapały świeży wiatr w żagle. To niezwykła przyjemność świętować wspólnie z tak niezwykłą sceną i dawać w zamian coś tym ambitnym i ciężko pracującym, kreatywnym duszom, które sprawiają, że nasze życie brzmi lepiej. Więc, bez dalszych wstępów – oto oni: genialni, piękni i w pełni zasługujący na zwycięstwo the Grapevine Music Awards 2019!

 

Zdjęcie Magnús Andersen / The Reykjavik Grapevine
Zdjęcie Magnús Andersen / The Reykjavik Grapevine

Artysta Roku: Ólafur Arnalds

Przełomowy islandzki artysta ostatnich lat, kompozytor i muzyk Ólafur Arnalds wymaga małego wstępu. Od soundtracków nagradzanych BAFTA, po liczne muzyczne kooperacje, aktywną obecność w mediach społecznościowych i chyba niezliczoną ilością wyprzedanych koncertów na całym świecie, Ólafur stał się synonimem muzyki islandzkiej w sposób, w który potrafią tylko nieliczni. Choć wcześniej już był na godnej uwagi, dobrej ścieżce, 2018 wydaje się dla Ólafura wielkim rokiem. Wydał przekonujący i hipnotyzujący album 're:member’, który okazał się twórczym przełomem, kulminacją wielu dotychczasowych brzmień i eksperymentów.

„Jego kariera jest długa i pełna sukcesów” – uznali członkowie jury, „ale w tym roku osiągnął prawdziwą dojrzałość, wydając wielki album i wyprzedając koncerty w najlepszych salach koncertowych na świecie. Ólafur nieustannie współpracuje z innymi islandzkimi artystami, nagrywając i koncertując, łączy lokalną scenę ze światem poprzez swoje zagraniczne powiązania. 'Re:member’ przenosi nas w nowe rejony: co wcale nie zaskakuje w przypadku artysty o nieustającej kreatywności, bezkompromisowego i ambitnego. Wysłał nawet swój utwór na planetę GJ273b z nadzieją promocji międzygalaktycznego pokoju i piękna, tymczasem jesteśmy szczęściarzami, że mamy go tutaj, na naszej planecie.”

Honorowe wyróżnienia: Dream Wife i Bjarki

 

Zdjęcie Magnús Andersen / The Reykjavik Grapevine
Zdjęcie Magnús Andersen / The Reykjavik Grapevine

Album Roku: GDRN – Hvað Ef

Po rapowej fali, która osiągnęła swój szczyt i opadła w 2018 roku, w jej miejsce pojawiły się nowe, zmysłowe dźwięki, będące mieszanką R’n’B i popu. Nikt nie wykorzystał tego momentu lepiej niż GDRN, której łagodne popowe brzmienie skrystalizowało się na debiutanckiej płycie ‘Hvað Ef’ (‘Co jeśli?’). Z nieco powściągliwym, intymnym, idealnie wkomponowującym się w nocną porę brzmieniem, natychmiast stała się bezsprzecznym hitem i wysunęła GDRN na czoło lokalnej muzycznej sceny. Występowała na dużej scenie Reykjavík Art Museum podczas Airwavesa i w tym roku była na ustach wszystkich.

„’Hvað Ef’ to zbiór pięknych, emocjonalnych piosenek, których teksty są jednocześnie introspektywne i pociągające, przygaszone i optymistyczne” – stwierdzili paneliści. „Jej flow jest wyjątkowo lekkie, a głos jedwabiście gładki, ma w sobie pewność, otwartość i wrażliwość. To muzyka pop w świetnym stylu, powstała we współpracy z duetem producenckim Ra:tio. Album z powodzeniem łączy elektronikę, hip-hop i R’n’B z elementami jazzu, soulu i disco brzmiącymi w tle pewnego, soulowego głosu GDRN. ‘Hvað Ef’ to debiutancki album, który powstawał przez dwa lata i wyznacza moment pojawienia się nowej, ważnej artystki na islandzkiej scenie.”

Wyróżnienia honorowe: GYÐA – Evolution, AUÐUR – Afsakanir

 

Zdjęcie Magnús Andersen / The Reykjavik Grapevine
Zdjęcie Magnús Andersen / The Reykjavik Grapevine

Utwór Roku: Prins Póló – Líf ertu að grínast

Od Reykjavíku przez Vík, Berufjörður po Akureyri, jedna piosenka była grana w radiu w sklepach, samochodach, domach, stacjach benzynowych i wspominana przez Islandczyków więcej niż jakakolwiek inna w 2018 roku. Z charakterystycznym sobie haczykiem – chwytliwymi chórkami i przyjemną, przyjacielską, świąteczną atmosferą – Prins Póló kolejny raz sprawił, że sztuka tworzenia idealnej popowej piosenki wydała się niezwykle łatwa.

„’Líf ertu að grínast’ – tytuł przetłumaczyć można jako 'Życie, żartujesz sobie?’ – i to wydaje się być właśnie temat 2018 roku” uznało jury. Piosenka Svavara jest wesoła, przyjemna, wręcz tropikalna, co może się wydawać dziwne, skoro pochodzi od islandzkiego popowego muzyka. Ale, wbrew temu co sugeruje ostentacyjnie żartobliwy tytuł, utwór nie powinien być traktowany zbyt luźno. To jest właśnie piękno tej piosenki… lekka, radiowa ale z tym ukrytym egzystencjalnym pytaniem o życie.

Wyróżnienia w tej kategorii: Junius Meyvant – High Alert, GYÐA – Moonchild

 

Zdjęcie Magnús Andersen / The Reykjavik Grapevine
Zdjęcie Magnús Andersen / The Reykjavik Grapevine

Teledysk Roku: aYa – Slow

2018 był ważny dla aYia, zespołu, który pojawił się już w nominacjach Grapevine Music Awards, kiedy w 2016 roku zwyciężyli w kategorii „Zespół, który trzeba zobaczyć”. I obserwowaliśmy ich, od internetowej, enigmatycznej obecności, przez klimatyczne i podniosłe w swojej atmosferze koncerty, po wydaną przez nich debiutancką płytę. Jednak nic lepiej nie oddaje istoty estetyki aYia od ich klipu „Slow” w reżyserii Alexandre Souêtre. Kinowa wręcz produkcja, która poruszająca się pośród różnych architektonicznych scenerii, wnętrz i krajobrazów, z opowieścią dotyczącą na przemian alienacji i intymności.

„To surrealistyczny obraz, z krótkimi cięciami między ujęciami członków zespołu i innych osób, w różnych miejscach” mówią jurorzy. „To obraz odludnych, opustoszałych miejsc na Islandii, zmiksowany z miejskimi pejzażami i wnętrzami rodem z filmów sci-fi. Nietypowe ujęcia Islandii – zwiędła trawa i goły beton – to ciekawa wariacja na temat tego, jak ludzie przedstawiają tutejszy krajobraz. Geniusz tego klipu polega na pozostawieniu widza z wieloma pytaniami – raz obejrzany staje się istotną częścią utworu, bez której ciężko później o nim myśleć.

Wyróżnieni: MAMMÚT – Kinder Version, GDRN – Lætur Mig

 

Zdjęcie Magnús Andersen / The Reykjavik Grapevine
Zdjęcie Magnús Andersen / The Reykjavik Grapevine

Koncert Roku: Bagdad Brothers

Ten czarujący indie-pop pojawił się z entuzjazmem i zapałem, przez który trudno go nie zauważyć. Ich utwory balansują między nostalgicznymi i tanecznymi klimatami, to samograje, pełne zaraźliwej energii, która zamieniała pierwsze rzędy koncertów w uśmiechnięty, radośnie tańczący tłum. Bagdad Brothers są też kluczowym elementem 'post-driefing’ – nowego, eksperymentalnego kolektywu artystycznego, pełnego żywej energii.

„Koncerty Bagdad Brothers są zaraźliwe i ciężko im się oprzeć. Wciągają tłum we wspólny festiwal miłości” – to zdanie jurorów. „W tym roku zagrali imponującą liczbę koncertów. Są dumni z tego, że ich fani mogli się wyśmienicie bawić, a nowych słuchaczy witają z otwartymi ramionami. Jeśli byliście na ich koncercie, wiecie, że lubią żarty i dobrą zabawę. Jednocześnie są też częścią nowej fali młodych twórców [scena post-driefing], których naczelną zasadą jest artystyczna jedność. Ci muzycy potrafią zaciekawić ludzi w każdym wieku, swoim zaangażowaniem, eksperymentatorską naturą, ale też swoim fantastycznym pozytywnym nastawieniem.

Wyróżnienia otrzymali: Mammút i Emmsjé Gauti

 

Zdjęcie Magnús Andersen / The Reykjavik Grapevine
Zdjęcie Magnús Andersen / The Reykjavik Grapevine

Kategoria – Tego musicie posłuchać: TSS – Moods

Dziś, łatwiej niż kiedykolwiek sięgnąć po muzykę online, dlatego zwiększają się szanse na przegapienie świetnego wydawnictwa niezależnej wytwórni. Tak też było z TSS i płytą 'Moods’ wydaną po cichu, bez rozgłosu. Nie dlatego, że to nie jest świetny album, po prostu nikt nie wiedział, że taka płyta się ukazała. Pod tym solowym nickiem (za którym stoi Jón Gabríel Lorange, czyli połowa nieaktywnego już duetu Nóló) pojawiły się w ciągu dwóch lat trzy albumy i dwie epki.

„Przejście Jóna od dobrze znanego i szanowanego projektu Nóló do solowej twórczości było bardzo łagodne” zauważyli jurorzy. „Poszło tak gładko, że praktycznie niezauważalnie. Za TSS stoi niemal dekada doświadczenia z automatami perkusyjnymi, syntezatorami, organami, gitarami i łagodnym, śpiewnym wokalem. Przywodzi na myśl intensywność Johna Lennona czy nucenie Buddy Holly. „Moods” to zachwycająca półgodzinna kolekcja dreamy-popowa z elementami rocka, funk i synth-pop, dryfująca gdzieś w okolice psychodelicznego rocka i minimal synth popu. Może być ścieżką dźwiękową do egzystencjalnej przejażdżki autobusem albo na relaksujące niedzielne śniadanie. To bardzo zmyślnie zrealizowany album i świetny punkt wejścia w świat nieprzeciętnej twórczości Jóna.

Wyróżnienia otrzymali: Örvar Smárason – Light Is Liquid, Bjarki – Óli Gumm

 

Zdjęcie Magnús Andersen / The Reykjavik Grapevine
Zdjęcie Magnús Andersen / The Reykjavik Grapevine

Zespół, który trzeba zobaczyć: GRÓA

GRÓA to świeże, młode trio, które pierwszy raz pokazało się podczas festiwalu Músíktilrunair w 2017 r. Od tamtego czasu narobłio sporo szumu, jako część sceny post-driefing, zdobywając fanów dla swojego bezpretensjonalnego podejścia do muzyki.

„Trio młode, ciągle w ogólniaku, członkowie GRÓA najwyraźniej nigdy przed powstaniem zespołu na serio nie grali na instrumentach.” stwierdzili eksperci. „Nie da się tego stwierdzić słuchając ich debiutu. Może właśnie to sprawia, że GRÓA jest wyjątkowe – to magia podobna do słuchania muzyki po raz pierwszy. Wokalistka ma jasny, miły dla ucha, komunikatywny głos i używa go do śpiewania życiu z punkowym wsparciem perkusji, basu i gitary. Jej głos wkracza na eksperymentalne terytoria tonów Björk czy Heiðy z Unun. GRÓA są częścią tej samej generacji młodych artystów co Bagdad Brothers i wydają się posiadać równie bogate złoża energii i potencjał, aby łączyć ze sobą dźwięki przeszłości i jutra. Zdecydowanie zespół, który trzeba zobaczyć, nie możemy się już doczekać żeby zobaczyć i usłyszeć co zrobią w przyszłości!”

Wyróżnieni zostali: Kjartan Holm, Volruptus

 

I ostatnia z kategorii, w której przyznano nagrody.

Nagroda Shout Out: Joint Winners — R6013 & HÁSKAR

Nagroda Shout Out przyznawana jest organizacjom za ich wielki wkład w muzyczne życie Islandii, nie otrzymując w zamian zbyt wiele. W tym roku Shout Out trafia do dwóch miejsc: R6013, prezentującego darmowy program wydarzeń z darmowym wegańskim jedzeniem i wejściem na zasadach zrzutki; oraz HÁSKAR – jednodniowego festiwalu „końca świata”, prowadzonego przez organizację, za którą stoi grupa Hatari.

“R6013 i HÁSKAR to dwie platformy dla nowo powstałych projektów i młodych artystów w 2018 r.” Zdaniem jurorów to „świetne miejsce do startu dla wielu z nich. R6013 prezentuje altruistyczne podejście jako non-profitowe przedsięwzięcie koncertowe w piwnicy domu rodzinnego Ægir Sindri, znanego i szanowanego perkusisty. Ich obecność w centrum Reykjaviku jest bardzo ważna, w miejscu, gdzie ceny wynajmu wzrastają systemtycznie i wiele koncertowych miejsc szybko tonie i znika”

“HÁSKAR [‘páskar’ = Wielkanoc i ‘háski’ = niebezpieczny z jęz. islandzkiego] to niezapomniane wydarzenie z 2018 roku. Mieszanka interesujących i pełnych potencjału muzyków, didżejów i vidżejów, artystów wizualnych współpracujących na tej dużej jak na Reykjavik przestrzeni IÐNÓ. Wysoka wartość artystyczna, pełne życia i polotu wydarzenie – poczynając od dekoracji przez performance odbywające się wśród tłumu aż po atrakcyjne, twórcze i dziwne programy. IÐNÓ zmieniło się w klub z wieloma scenami, co samo w sobie było pomysłem godnym wyróżnienia. A co najlepsze, w 2019 roku znów się odbędzie!

Honorowe wyróżnienie dla FALK i IÐNÓ

 

Artykuł pochodzi ze strony internetowej The Reykjavík Grapevine, tekst autorstwa Johna Rogersa.

Zdjęcia Magnús Andersen.

Oryginalny tekst, wraz ze zdjęciami i szczegółowymi informacjami na temat jury znajdziecie na stronie: https://grapevine.is/culture/music/grapevine-music-awards/2019/01/03/grapevine-music-awards-2019-the-winners-are-here/

Polskie tłumaczenie za zgodą autora: Bartek Wilk

Written By
More from Bartek Wilk
Lea Kampmann – Moonsick
Moonsick – to drugi singiel z debiutanckiej EPki farerskiej artystki. Płyta Common...
Read More
0 replies on “The Grapevine Music Awards 2019 przyznane!”